Cesta nápoje Coca-Cola do Československa byla před 50 lety opravdu složitá

Redakce doporučuje

Chuť jako zážitek: proč je vědomé užívání smyslů klíčem k rovnováze

V dnešní uspěchané době často přehlížíme sílu drobných okamžiků....

Temu.com: Jak ušetřit se slevou 30 % a cashbackem až 27,05 %

Internetový obchod Temu.com se rychle stal oblíbeným nákupním místem...

Objevte radost z psí adopce s Taily: Nová šance pro opuštěné čtyřnohé kamarády

Adoptovat pejska je jedním z nejkrásnějších rozhodnutí, které může...

Vybuduj si silná záda i ruce na hrazdě

Cvičení doma může být stejně efektivní jako v posilovně,...

Výroba polepů na auto: jak to probíhá?

Chcete, aby vaše auto skutečně vyniklo? Zvolte autopolep! Získáte...

Coca-Cola – to co bylo pro část planety koncem šedesátých let již běžná součást života, to byl pro Čechy a Slováky nedosažitelný sen. Přesto se nápoji Coca-Cola, jako jednomu z mála produktů kapitalistické společnosti, podařilo proniknout přes střežené hranice socialistického Československa. Jak to s Coca-Colou před 50 lety v Československu bylo, o tom nám více prozradil historik doc. PhDr. Martin Franc, Ph.D.

Kam až sahá historie značky Coca-Cola v Čechách a na Slovensku?

Dnes již ikonický nápoj CocaCola se na území tehdejšího Československa poprvé objevil spolu s vojáky americké armády na konci druhé světové války, tedy v květnu 1945. Díky době a okolnostem, za jakých se k nám dostala, se Coca-Cola okamžitě zapsala do mysli našeho národa jako symbol Ameriky a všeho, co tato zaoceánská velmoc reprezentovala Západ, hojnost, neomezené možnosti a především svobodu! Nicméně, i když to byla láska na první lok, československý národ si na nápoj Coca-Cola musel ještě na dlouho nechat zajít chuť.

50. léta nápoji Coca-Cola nepřály?

Ano, to samé, co okouzlilo běžný lid, vyvolalo naopak nelibost u vládních představitelů. Volkswagen a Coca-Cola nesmí do republiky, prohlašoval v druhé polovině 50. let někdejší šéf komunistické strany a pozdější prezident republiky Antonín Novotný. V údajné snaze ochránit své občany před svody západního konzumu tak byla tomuto kapitalistickému nápoji cesta na československý trh prakticky zapovězena. Povolen byl pouze její import do Tuzexu sítě prodejen, kde se platilo tzv. bony nebo západní tvrdou měnou. Od roku 1967 byl nápoj Coca-Cola sice k dostání i v pražském Domě potravin na Václavském náměstí, ale prodával se tam jen nárazově, a navíc rozlévaný z plechovek do pohárků, přičemž pouhé 2 decilitry stály horentní 3 koruny 90 haléřů.

Změnil něco rok 1968?

I přes všechny tyto překážky obliba nápoje Coca-Cola vzrůstala a začínalo být jasné, že touha českých a slovenských spotřebitelů po tomto nápoji už nepůjde dlouho utišit. V Coca-Cola a v památném roce 1968 tak začala vážně míněná jednání o zahájení výroby v Československu. Vzrůstající popularitu nápoje potvrdila i tehdy nejprestižnější potravinářská výstava na našem území Ex-Plzeň, kde stánek Coca-Cola vyvolal největší zájem návštěvníků a do celonárodního povědomí začaly nápoj uvádět i naše celebrity, jako např. zpěvačka Eva Pilarová, která v rozhovoru pro časopis Rodina v roce 1969 uvedla, že Coca-Cola s citrónem je jejím nejoblíbenějším nápojem. Navzdory vleklým jednáním, na kterých se podepsaly razantní politické změny v naší zemi na přelomu 60. a 70. let, je výroba nakonec přeci jen zahájena a v roce 1971 opouštějí výrobní linky závodu Fruta Brno první láhve Coca-Cola vyrobené z dováženého originálního koncentrátu.

Jak to bylo s podporou nového nápoje Coca-Cola na trhu?

Při uvádění limonády na český a slovenský trh se cílilo především na mládež, kterou lákala i hesla prvních propagačních kampaní: Coca-Cola, to je ono! a Koka kola (ano, takto hezky česky) osvěží nejlépe! Další cílovou skupinou se stali samozřejmě motoristé, kterým dosavadní tuzemské limonády nebyly úplně po chuti. Ale Coca-Cola to bylo něco jiného. Nápoj byl přijat s ještě větším nadšením, než se očekávalo, a ani po zahájení výroby v roce 1971 v Československu nebyla poptávka místních spotřebitelů zcela uspokojena. A to i přes nedostatek potřebných lahví specifického tvaru a poměrně vysokou cenu, kterou dobový tisk zdůvodňoval vysokými náklady na dovoz originálního koncentrátu. Navíc Coca-Cola měla sloužit jen jako dílčí obohacení sortimentu, který se dodával především do interhotelů, vybraných podniků veřejného stravování, reprezentativních prodejen a pro motoristy do motelů a podniků při dálnicích.

Coca-Cola se tak tou dobou tedy stala součástí běžného života Čechů a Slováků?

“Západ je tam, kde se prodává Coca-Cola,” řekl kdysi ekonom a sociolog Radoslav Selucký. Češi a Slováci to potvrzovali a toužili do tohoto západního světa patřit. Přesto Coca-Cola zůstávala po celá 70. a 80. léta spíše prémiovým nápojem, který si za každou cenu držel svůj vysoký kvalitativní standard. V restauracích i vybraných obchodech se v té době prodávala pouze v typických, ikonických skleněných lahvích, aby se mj. zabránilo jejímu ředění s vodou. Přesto spotřebitelé toužili po velkých nápojových lahvích Coca-Cola, jak je poznali například při cestách do zahraničí. Na ty si ale museli počkat až do roku 1989, kdy začala nová kapitola nápoje Coca-Cola v našich zemích.

euro