Mnozí experti vám budou tvrdit, že správná optimalizace pro weby spočívá v tom, že budete poskytovat kvalitní obsah a produkty. Lidé potom o vás budou na internetu sami od sebe psát a tak si vašeho webu vyhledávače všimnou a vystřelí ho nahoru bez toho, abyste tomu museli věnovat pozornost. V praxi je to ale tak, že žijeme v extrémně konkurenčním prostředí a pokud se chcete dobře umisťovat ve vyhledávačích, je efektivní tomu trochu více pomoci. Musíte si ale dát pozor, abyste nevyužili techniky, které Google a Seznam penalizují propadem klidně až na padesátou stránku.
Co představuje správná optimalizace webové stránky?
- začít analýzou klíčových slov a pochopit svého zákazníka
- zkontrolovat technickou stránku webu
- navrhnout správnou strukturu webové stránky
- naplnit web správným obsahem dle analýzy klíčových slov
- získávat odkazy z kvalitních relevantních webů (linkbuilding)
- pravidelně aktualizovat obsah webu,
Co nedělat?
- zapsat web do desítek přeplněných „katalogů“,
- vložit duplicitní článek do 200 „PR webů“,
- nakoupit 2000 odkazů během jednoho týdne,
- získat odkazy z „patičkové“ odkazové farmy.
- snažit se přeoptimalizovat stránku opakujícími klíčovými slovy
- skrývat texty do stejné barvy, aby návštěvníci text neviděli, ale stránka text obsahovala
- nečekat, že se webová stránka sama posune na lepší pozice ve vyhledávači
Odkazy na web
Vyhledávače weby třídí a řadí dle různých faktorů, k nimž patří i externí odkazy, tedy odkazy z jiných webů. Pokud je nějaká obsahová stránka kvalitní, zajímavá, přínosná, pak na ni obvykle lidé sami od sebe občas odkážou jako zdroj inspirace nebo detail, kde je vysvětlen dotaz, který tak má svou odpověď. Pokud tedy chcete napodobit tento přirozený proces odkazování, musíte odkazy tvořit s rozmyslem. Jestliže totiž vyhledávače poznají, že se je snažíte „podfouknout“, nebudou vašemu webu již věřit. Pokud firma je úspěšná, tak se o ní píše v médiích a tyto média mohou představovat relevantní webové stránky, kde je dobré si zajistit publikaci PR článku s odkazem na Vaši firmu. Konkrétně se této technice říká linkbuilding.
Jakákoliv vaše činnost v oblasti optimalizace pro vyhledávače by měla vypadat autenticky, přirozeně. Pokud budete pro váš web získávat odkazy, měli byste tak činit rovnoměrně po delší dobu. Z pohledu Googlu nebude vypadat dobře, když na váš web nikdo nebude odkazovat a najednou, během jednoho týdne, na vás bude mířit tisíc odkazů z podivných webů. Rovněž bude působit podezřele, pokud všechny odkazy budou pocházet například z komentářů.
Další příklad, na první pohled účelného SEO jednání, jsou shluky odkazů v patičce. Nebo si snad myslíte, že by webmaster chtěl na nějaký kvalitní web upozornit tím, že by na něj odkazoval z patičky spolu s 20 dalšími zápisy?
Zde se hovoří o takzvaném odkazovém profilu. Všechny odkazy, které na určitý web směřují, je možné seskupit do množin podle typu výchozích webů, domén, tematického zařazení a umístění odkazu (článek / patička / postranní blok / odkaz z jedné podstránky / odkaz ze všech podstránek webu – takzvaný sitewide odkaz). Měli byste usilovat o vyvážený profil, čehož dosáhnete diverzifikací odkazů. A nejde jen o rozlišení odkazů dle zdroje.
Důležitý je i text, který je součástí odkazu, takzvaná kotva (anchor). Pokud na vás bude směřovat 2000 odkazů z 20 domén, z toho všechny z fráze „půjčky bez ručitele“, pak se vyhledávače mnohdy dovtípí, že se je snažíte podvést. Není totiž běžné, aby lidé ze svých webů na oblíbené stránky odkazovali vždy ze stejné fráze. Někdy dokonce ani žádnou frázi nepoužijí, ale pouze udělají URL „klikatelnou“.
Dalším faktorem, který určuje úspěch stránek ve vyhledávačích, jsou i odkazy ze sociálních sítí. Je zdokumentováno, že vytvořením profilu na službě Google+ a odkazováním z této služby na web je možné pozici znatelně zlepšit.
Používejte více klíčových slov
Nestačí použít na webu a v odkazech pouze jednu klíčovou frázi a doufat, že získáme všechny návštěvníky, kteří ji hledají. Jednak bychom neprováděli linkbuilding přirozeně a pak bychom se také připravili o návštěvníky hledající konkrétnější výsledky.
Velice znatelné je to v případě produktů, jako je značková elektronika. Určitě někdo bude hledat frázi „lednička“. Ale také někdo bude hledat „lednička Zanussi“ či dokonce „lednička Zanussi ZRT 18100 WA“. Lidé, kteří hledají vysoce specifické fráze, jsou pro internetové obchody nesmírně žádaní, neboť je pravděpodobné, že již vážně zvažují nákup konkrétního zboží. Mají totiž hlubší přehled o produktech nabízených v dané kategorií a neprovádí jen prvotní průzkum. Takzvaný „long-tail“, tedy soubor delších frází, byste při optimalizaci webu pro vyhledávače neměli opomenout.
Nicméně v určitých případech skutečně nezbývá, než se zaměřit jen na několik málo klíčových slov, jako tomu je v případě tématu „výsledky Sazky“, tedy takzvaný „short-tail“.